yoga med therese

Yoga som träning och livstil

Sommarträning

Lämna en kommentar

Helt plötsligt känns yogan enklare.

Solhälsningar på stranden och balansövningar på ett staket i det gröna. Yoga känns så naturligt för mig utomhus, så min rörlighet blir generellt bättre på sommaren än på mörka och kalla vintern. Så jag är nog lite bakvänd! Har läst hur många artiklar och inlägg som helst om att träningen är svårare på sommaren. Jag kan hålla med om at det tar emot att gå till gymmet en solig dag och nu kommer frågan varför borde jag? Att träna utomhus är nog till och med nyttigare än gymmet. Är det styrketräningen du känner att du saknar så undersök om din stad, som min, har utomhus gym för att få lite mer motstånd att arbeta med, än endast din egen kroppsvikt. Alternativt köp en skivstång och ta med dig ut, eller varför inte en kompis att lyfta. Fördelen med yoga är att du inte behöver så mycket, är det rent och fint kan du till och med klara dig utan mattan. Ibland när jag reser har jag med mig en lite tunnare matta i min lilla yogaväska. Annars tar jag bara med mig ett ombyte med ”rörliga” kläder så kan man hitta på ganska mycket. Jag har lärt mig att inte bry mig så mycket om vad folk runtomkring tycker, vilket brukar leda till att när jag hittar något roligt eller vackert så passar jag på att göra några yogaövningar på plats. Ett exempel på detta är senast jag var i Köln, nere i parken bakom den vackra domen, så finns en smart fontän som barnen kan leka i – och även jag! Så ta mitt råd och ta med dig träningen vart du än går 🙂

DSC_0234

Dansaren i Köln 2014

Lämna en kommentar