yoga med therese

Yoga som träning och livstil

Att vila dig i form

Lämna en kommentar

Att kroppen behöver återhämtning är inget nytt och uttrycket att vila oss i form har funnits länge. Kroppen behöver sina timmars sömn för att orka och alla fysiska funktioner fungerar bättre när vi är utvilade. En trött kropp kan inte hantera matsmältning, stress eller yttre påfrestningar. Humöret svänger mer och vi har lättare för att missuppfatta situationer och människor runt omkring.

En yogaguru (lärare inom yoga) fick frågan av sina elever vilken som var den viktigaste positionen?
Om man bara har tid med en position – vilken ska man välja?
Gurun funderade länge och sedan svarade han savasana.
Savasana är sanskrit för dödmansställning det vill säga vilopositionen.
Sedan la han till att du ska ligga i savasana tills du förstår att du har tid för fler positioner.

Jag älskar denna berättelse som min yogalärare berättade för mig, och hennes yogalärare hade berättat för henne. Vi har tid, vi måste bara ta oss tid. Savasana borde vara den första ställningen vi lär oss. Jag tror att alla kan den naturligt!

Lägg dig på rygg på golvet, dra in hakan så att nacken kan bli lång. Flexa fötterna en gång och slappna sedan av. Vänd handflatorna upp motsavasana taket och låt armarna bli långa och tunga. Låt armarna ligga en bit från kroppen så du känner att du har gott om plats och bara sjunk ner mot golvet.

Ibland behöver vi filtar eller kuddar för att stötta upp, de känner du själv. Jag har sett människor ligga både på sidan och på magen – de viktigaste är att du hittar ett läge där du kan få hitta vila.

 

 

Lämna en kommentar